De covid-pandemie heeft voor blijvende veranderingen gezorgd in het bedrijfsleven. Onze manier van werken is veranderd en daarmee ook de toegangscontrole. De toegang tot kantoor wordt meer gecontroleerd en veel professionals werken (gedeeltelijk) vanuit huis. Dat maakt dat wij trends als contactloze toegangscontrole en omroepsystemen door zien zetten.
In dit artikel leg ik je uit wat de covid-pandemie voor onze branche heeft betekend en wat jullie kunnen doen om veilig te blijven werken. En meer bedrijfswinst te realiseren. Ook al zijn de maatregelen al enige tijd verlicht, de manier van werken is blijvend veranderd.
Eén van de maatregelen die de overheid trof om het effect van de covid-pandemie in te dammen was het thuiswerken. Massaal bleven we thuis, op de snelwegen en kantoren waren maandenlang amper mensen te bekennen. Toen de maatregelen tussen de eerste en tweede ‘golf’ werden verlicht, ontstond er een trend om met contactloze toegangscontrole te werken. En die trend zet door.
Bedrijven investeren massaal in toegangscontrolesystemen waarmee werknemers vooraf een plek moeten reserveren op kantoor en vervolgens met een pas toegang krijgen tot het pand. Dit heeft een aantal voordelen:
Wanneer je met toegangscontrolesystemen werkt en communicatie op afstand mogelijk maakt, is het veel eenvoudiger te controleren wie wanneer werkt. Je stelt in de software een maximum aantal aanwezige professionals per locatie in en het systeem detecteert automatisch wanneer het pand ‘vol’ zit op bepaalde dagen. Daardoor kun je zelf beslissen hoeveel professionals er op kantoor mogen zijn en is het eenvoudiger om te verhuizen naar een kleinere kantoorruimte.
Bij een aantal medewerkers zat de schrik er flink in. De ene professional nam social distancing serieuzer dan de ander. Een van de grootste voordelen van een toegangscontrolesysteem is het veiligere gevoel dat je ermee realiseert. Tijdens de covid-pandemie ging dit vooral om het niet kunnen besmetten van anderen door het aantal aanwezigen te verlagen, nu komt dat doordat de toegang tot het kantoorpand beperkt wordt. Alleen mensen met een pas kunnen naar binnen, de rest blijft buiten. Dat betekent ook dat personen met slechte bedoelingen toegang tot het pand ontzegd wordt.
Ben je zelf ooit de glazen toegangssystemen tegengekomen toen je een kantoorpand of verzamelgebouw binnenliep? Dat geeft een luxe en veilig gevoel, een bepaalde uitstraling die je in je eigen pand ook terug wilt laten komen. Zeker voor potentiële klanten kan dit een stimulans zijn om zaken met je te doen. Het laat zien dat je je zaakjes op orde hebt.
Het werken met toegangscontrolesystemen en een hogere productiviteit, hoe gaat dat nou weer samen? Ik hoor het je al denken. Dat komt door de controle die je uit handen geeft. Je geeft professionals zelf de controle over een stuk van de wekelijkse indeling. Zij bepalen zelf op welke dagen ze vanuit huis werken en op welke dagen ze naar kantoor komen. Het hybride werken heeft, zo bleek uit onderzoek, flinke impact op het werkgeluk. Positieve impact, welteverstaan.
Mensen die hybride mogen blijven werken, ervaren meer werkgeluk en zijn productiever. Liefst 70% van de werknemers gaf aan hybride te willen blijven werken na de covid-pandemie. Contactloze toegangscontrole kan daarin een grote rol spelen. Bedrijven die investeren in toegangscontrolesystemen en het hybride werken, worden daar rijkelijk voor beloond door hun eigen professionals.
Zoals aangegeven ziet het kantoor er door corona anders uit, maar niet alleen op verschillende afdelingen zelf. De covid-pandemie heeft voor meer veranderingen gezorgd. Daarover lees je hieronder meer, ook daarvoor komt contactloze toegangscontrole goed van pas.
Door de toegang tot het pand te regelen met softwaresystemen is de vraag naar bemande recepties ook afgenomen. Sommige bedrijven zijn zelfs overgestapt op een volledig onbemande receptie. Alles wordt digitaal geregeld en zij zien precies in wanneer klanten een afspraak hebben met een van de aanwezige professionals. Op dat moment loopt iemand naar beneden om de klant te verwelkomen, een receptie is niet meer nodig.
Een andere manier van werken is de deels bemande receptie. Op vooraf bepaalde tijden wordt de receptie bezet en kunnen klanten een afspraak inplannen.
Deze verandering is ontstaan door de covid-pandemie, maar blijft relevant door de veranderende manier van werken. Onze toegangscontrolesystemen maken communicatie op afstand mogelijk waardoor bedrijven minder personeel nodig hebben om alles werkbaar te houden. Snijden in de kosten is dé manier om meer bedrijfswinst te realiseren.
Nog zo’n voordeel: bij de reservering van een werkplek kun je personeel ook direct een parkeerplaats laten reserveren. In principe is dat logisch. Veel bedrijven zullen het maximaal aantal aanwezige professionals ook afstemmen op de capaciteit van de parkeerplaats.
Wat ervoor nodig is om dit te realiseren zijn slagbomen met kentekenherkenning. Die staan weer in verbinding met de softwaresystemen die jullie gebruiken om de toegang tot het pand te reguleren.
Klinkt dit alles je wat lastig? Geen zorgen. Wij helpen je met het opstellen van een inventarisatie waardoor direct duidelijk wordt met hoeveel professionals jullie optimaal werken op kantoor.
De blijvende veranderingen hebben werkend Nederland aan het denken gezet. We gingen massaal op zoek naar manieren om efficiënter en vooral op afstand te werken. Sommige bedrijven zijn dit blijven doen, anderen zijn teruggevallen in oude gewoontes zodra de maatregelen werden opgeheven. Zonde.
Het efficiënter werken heeft flinke voordelen voor organisaties. Zoals je hebt gelezen geeft contactloze toegangscontrole een veiliger gevoel, een high-end uitstraling en kan het zelfs de productiviteit en het werkgeluk van werknemers verhogen. Alleen dat al zijn redenen om er direct werk van te maken.
De grootste beweegreden blijft toch de vermindering in de kosten. Toegangscontrolesystemen houden geen pauze en worden niet ziek, terwijl de receptioniste plotseling een paar dagen weg kan vallen. Bij Eureka zijn we voorstander van een combinatie tussen menselijke kennis en de kracht van automatisering. Zo ben je nergens van afhankelijk en kan de organisatie altijd optimaal blijven draaien.
Bij Eureka Access Solutions hebben we het met slimme toegangscontrolesystemen voor meerdere bedrijven mogelijk gemaakt om te verhuizen naar kleinere kantoorpanden. Door slimme software is dit makkelijk te reguleren. Zij besparen maandelijks enorm op de vaste lasten en investeren dat weer in de groei van het bedrijf, een win-winsituatie.
Benieuwd wat we voor jullie kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. We vertellen je graag over de mogelijkheden voor jullie bedrijf!
Bij ieder bedrijf kunnen calamiteiten ontstaan. Een brand die uitbreekt, een medewerker die onwel wordt, noem het en het kan gebeuren.
Bij ieder bedrijf kunnen calamiteiten ontstaan. Een brand die uitbreekt, een medewerker die onwel wordt, noem het en het kan gebeuren.
Bezoekadres:
Industrieweg 14 H
5753 PC Deurne
T: +31 085 782 73 10
KVK: 50335588
BTW: NL8227.109.73.B01
Correspondentieadres:
Industrieweg 14 H
5753 PC Deurne
Bezoekadres:
Industrieweg 14 H & K
5753 PC Deurne
T: 085 782 73 10
KVK: 50335588
BTW: NL8227.109.73.B01
Correspondentieadres:
Industrieweg 14 H & K
5753 PC Deurne
@Copyright Eureka access solutions 2023